Als ondernemer ben je constant bezig om jouw bedrijf draaiende te houden: van klanten binnenhalen tot personeel vinden en producten doorontwikkelen. En tegenwoordig willen we ook nog bijdragen aan een circulaire economie. Een flinke uitdaging, maar ook een uitdaging waar veel misverstanden over zijn. Tijd om die van tafel te vegen, zodat jij als ondernemer meer ruimte maakt voor circulaire maatregelen!
Misverstand 1: Circulair ondernemen is alleen voor duurzame idealisten
Bij circulariteit denkt men snel aan groene voorlopers met een duidelijke groene missie. Maar dat beeld klopt niet: circulair ondernemen gaat ook over efficiëntie, bijvoorbeeld door slimmer om te gaan met materialen en processen. Want minder verspillen betekent lagere kosten op langere termijn. Zo bespaar je geld door machines te delen, verpakkingen te hergebruiken en afval te besparen. En zulke inspanningen passen bij elke goede ondernemer.
Misverstand 2: Het kost vooral geld
“Leuk idee, maar dat kan ik nooit betalen of terugverdienen.” Een veelgehoord argument, maar in de praktijk blijkt dat circulair ondernemen juist geld oplevert. Minder afval afvoeren, minder grondstoffen inkopen, machines die langer meegaan: allemaal besparingen. Vaak niet van de ene op de andere dag, maar wel op de lange termijn. Het gaat tenslotte over het toekomstbestendig maken van je bedrijfsvoering. En dat zien ook banken en investeerders: circulaire plannen worden steeds vaker gezien als een teken van gezond en toekomstgericht ondernemerschap en dat helpt bij het verkrijgen van een investering.
Misverstand 3: Je moet je hele bedrijf omgooien
Circulair ondernemen hoeft niet groots en meeslepend te beginnen. Kleine stappen werken vaak het best. Denk aan het terugnemen van producten voor onderdelen, slim voorraadbeheer of samen inkopen met andere bedrijven. Zulke kleine pilots laten bovendien aan anderen in het bedrijf zien dat circulaire maatregelen echt iets opleveren wat de weg vrijmaakt voor verdere initiatieven. Je hoeft dus niet van de ene op de andere dag een compleet circulair businessmodel neer te zetten.
Misverstand 4: Het past niet bij mijn sector
Of je nu in de bouw zit, horeca runt of medewerker/manager bent bij een productiebedrijf:in alle sectoren en bedrijven liggen verschillende mogelijkheden om circulair te werken. Voor de horeca is het verminderen van voedselverspilling al goud waard. In de bouw draait het om hergebruik van materialen. In de maakindustrie gaat het om onderhoud en levensduur verlengen. Er is altijd een ingang die bij jouw sector past.
Misverstand 5: Het is ingewikkelde theorie
Circulariteit voelt vaak als een abstract en theoretisch onderwerp, heel algemeen uitgewerkt in een beleidsstuk van ruim 40 pagina’s. Maar in de praktijk gaat het gewoon om logisch en slim ondernemerschap. Hoe houd je waardevolle materialen langer in de keten? Hoe verdien je geld aan iets wat normaal de container in gaat? Het is minder academisch dan je denkt, en meer concreter dan je zou verwachten.